Over de West Highland Line

De West Highland Line is de beroemdste spoorlijn van heel Groot-Brittannië. Deze spoorlijn verbindt de stad Glasgow met de havens van Oban en Mallaig. Deze geweldige treinreis geeft je de mooiste uitzichten op het Schotse landschap. De West Highland Line is niet voor niets al meerdere keren uitgeroepen tot de meest spectaculaire treinrit ter wereld. Er is een grote kans dat je het viaduct van Glennfinnan en de stroomtrein ‘The Jacobite’ herkend van de wereldberoemde Harry Potterfilms.
 

Een spectaculaire treinreis

De West Highland Line werd in het einde van de 19e eeuw geopend. Het verbond de afgelegen Schotse dorpjes met elkaar, met de grote stad Glasgow en met de vissers- en havensteden Odan en Mallaig. Tegenwoordig is de spoorlijn ook erg populair onder toeristen. Je kunt namelijk een rit boeken voor een van de meeste spectaculaire treinreizen van de hele wereld. Het landschap van Schotland zal je sprakeloos achterlaten. Het meest indrukwekkende gedeelte van de reis is toch wel het viaduct van het dorpje Glennfinnan. Dit magische viaduct is namelijk bekend van een aantal Harry Potterfilms. Ook rijdt er nog steeds dagelijks een stoomrein die je ook kunt boeken.
 
ReizenReizen
 

De indrukwekkende geschiedenis van de bouw van de West Highland Line

De bouw van de West Highland Line begon in 1889 in Fort William. De reden om hier te beginnen was omdat de inwoners van het dorpje Fort William zo gemakkelijk de grote stad Glasgow konden bereiken. De bouw werd ook wel ‘The Road To The Isles’ genoemd. Het eindpunt van de trein is namelijk het vissers- en havenstadje Mallaig. Vanaf Mallaig kun je vervolgens de boot nemen naar een van de Schotse eilanden, zoals Isle of Skye, Canna of Eigg.

Voor de bouw van deze enorme spoorlijn waren zo’n 5000 arbeiders nodig. De aannemers Lucas and Aird hadden bijna 5 jaar nodig om de verbinding van de West Highland Line af te maken. Het landschap van Schotland is natuurlijk prachtig, maar de vele bergen, heuvels en dalen maakten het niet bepaald gemakkelijk voor de ingenieurs en arbeiders om een sporennetwerk aan te leggen. Hierdoor moesten ze soms tot slimme oplossingen komen of bijvoorbeeld viaducten bouwen. Verder staat Schotland ook bekend om het slechte weer, de regen en de harde wind die er vaak staat. Zo kwamen ze een aantal problemen tegen tijdens het harde werken. De ondergrond bij het gebied Rannoch Moor was erg drassig en zompig. Hierdoor ligt het treinspoor hier op een bed van afval, takken en as. Het gedeelte dat als laatste werd gebouwd, lag tussen Station Rannoch en Station Corrour. Het veen was hier zo’n 6 meter diep, daarom moest men een viaduct aanleggen.

Een leuke anekdote verklaard de gedenksteen van Lord James Renton in het station van Rannoch. De ingenieurs sliepen na hun harde werken in het hotel ‘Moor of Rannoch’. Helaas was het water daar brak en dus niet te drinken. Er zat toen niks anders op om de arbeiders bier te laten drinken. Dit bier werd geleverd door Lord James Renton. Lord James Renton had een landgoed in Glen Quoich en door de bouw van de West Highland Line zou dit zou zijn landgoed veel toegankelijker maken voor zijn gasten en hemzelf. Hierdoor besloot hij de bouw van de spoorlijn te sponsoren. Uit dankbaarheid plaatsten de ingenieus een gedenksteen met de afbeelding van Lord James Renton op het perron van Station Rannoch.

Een andere anekdote is het verhaal over een werkpaard. Door het gure weer en ruige wind viel er een werkpaard van een van de bruggen tijdens de bouw. Het paard viel recht in een laag beton. Het dal onder de brug was zo diep, dat het paard niet meer te redden viel. Men dacht altijd dat dit een gerucht was. Maar later tijdens renovaties aan de brug, kwam men een skelet van een paard tegen in een van de pilaren. Dit verhaal laat zien dat het de bouw niet altijd gemakkelijk ging.

Op 11 augustus 1894 werd de West Highland Line officieel geopend. De promotie van de West Highland Line werd vooral gefocust op de verbinding tussen de verschillende afgelegen Schotse gemeenschappen. Maar uiteindelijk waren het vooral de toeristen en mensen uit de hoogste lagen van de samenleving die vooral gebruik maakten van deze spoorlijn. Verder werd de spoorwegverbinding ook gebruikt door de whiskydistilleerderijen en voor ander goederenvervoer. De lijn naar Mallaig zorgde ervoor dat er eindelijk een verbinding was met de haven en de zeevisserij in het noordwesten van Schotland. De aanleg van deze spoorlijn was enorm belangrijk voor de economie en visindustrie.

Toch leverde de West Highland Line geen winst op in het begin van de 20e eeuw. Toen er een aluminiumsmelthoven werd geïnstalleerd in het dorpje Fort William gingen de zaken een stuk beter tussen 1920 en 1930. Ook werd de lijn steeds winstgevender, omdat de inwoners uit Glasgow steeds vaker de trein pakten om het platteland te gaan bezoeken in het noorden van Schotland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de West Highland Line van wereldbelang omdat het de verbindingsweg was naar de haven van Garelochhead. Hier was de Royal Navy actief, de militaire vloot van Groot-Brittannië.
 
Koffers & meer - Kofferskoopjes.nl